Ad Square
10394628_10152288654103380_2031411598537769774_n

Doğada Yoga Günleri Başladı…

Share on Facebook Bunu paylaş:YazdırFacebookLinkedInRedditE-postaStumbleUponGoogleTumblrPinterest Devamı →

selman ada

Selman Ada DOB Genel Müdürü Oldu…

Yaşamını Mersin’de sürdüren Besteci, Orkestra Şefi, Piyanist Selman Ada, 24 Temmuz 2014 tarihinde Devlet Opera ve... 

DSC_0027

L. Hair World’de Framesi Bakım Günleri Başladı…

Mersin’in ilk ve tek okullu bayan kuaförü Leyla Dilgil geçtiğimiz günlerde faaliyete geçirdiği L. Hair World... 

memoss001

Memoş Tantuni Kurumsallaşma Sürecini Hızlandırdı…

Mersin’in en lezzetli tantuni markası olan Memoş Tantuni son bir kaç yılda yaptığı değişimlerle tüketicilerin... 

DSC_0173

L.Hair World Açıldı…

Mersin’in ilk ”okulundan mezun” kuaför salonu açıldı. İngiltere’de yaşadığı yıllarda yüksek okul... 

2.008 views

Selman Ada – Müzik Editörlüğünde 463 Yıllık Rötar…

Kategori : Ana Sayfa, Yazarlar - Etiketler :, , , , - Tarih : 12 Mart 2013

muz5

1500’lü yıllarda (Bach’tan 200 yıl evvel) dominant yedilinin duble edilemeyeceği ve çıkmayacağı sadece ineceği, sansiblin duble edilemeyeceği ve inmeyeceği sadece çıkacağı, partiler arasında “fausse relation” (uyumsuz ilişki) olamayacağı, direkt ve paralel beşli ve sekizlilerin yapılmamasına dair kurallar besteciler tarafından eserlerle kondu. 1550’den itibaren de müzik eserlerinin notaları basılmaya başlandı. (İlk editör 1550 Paris Ballard) Aradan 5 asır geçti ama Türkiye’de bu kurallar hâlâ öğrenilemedi. Çünkü çok sesli olarak bestelenen müziklerin ezici çoğunluğu kurallara uymuyor.

muz3

Oysa bestecilerimizin yoğunlukla seçtiği stil tonal ya da modal polifonik dil, bu kurallara riayet etmeden kullanılamaz.

Bu ülkede nota yayıncısı olsaydı (5 asır geçti hala yok) bestecilerin bu kurallara uyması kaçınılmaz olacaktı. Çünkü her nota yayıncısı üst düzey bir müzik üstadını basılacak eserler hakkında görüş bildirmesi için angaje eder. Bu kişilere müzik editörlüğü dünyasında “revizör” denir. Revizörler kurallara uymayan eserlerin basılmasını veto eder. Bizde de editörler ve dolayısıyla revizörler olsaydı mesela bilhassa ülkemizdeki konservatuvarlarda profesör olanların bile eserlerinin kabul edilemeyecek hatalarla dolup taştığı anlaşılacaktı.  Bu durumda da öğrenciler bu profesörlerin nitelik eksikliğini görecekti. Belki yabancı ülkelere gitmek için vakit henüz erkenken karar verebilecekti. Bu sayede müzik eğitimciliği kendine çeki düzen verme fırsatı bulacak, seviyesi kabul edilebilir bir düzeye erişecek, olur olmaz müzikler icra fırsatı bulamayacaktı.

Nota basımı olmayan yerde durum vahimdir. Zira en seviyesiz müzikler ortalığı kasıp kavurur. Telif hukuku hayata geçmez, oluşamaz. Halk da bu müziklere CD alarak, konsere giderek para öder.

muz2

Ciddi olmayan müziklerden ciddi bir pazar hatta bir müzik mafyası bile oluşur.

Aslında dünyanın her yerinde ve Türkiye’de de geçerli olan “telif hukuku” yasalarına göre, notaları basılmamış bir müzik eserinin CD kaydı, TV ve radyo yayını yapılmaz! Bu kural, Türkiye’de nota yayıncısı olmadığı için geçersizdir!

muz1

Unutmayalım ki Türkiye’nin nota basımındaki rötarı 463 yıldır!

Bu ülkede konservatuvarlar, opera-bale kurumları kuruldu, senfoni orkestraları çoğaldı ama nota basımı unutuldu! Türk besteciler eserler yazdı, bir çok besteci yetişti. Eserler tek nüsha el yazması

olduğu için akıbetleri bilinmiyor. Yarıdan fazlasının kayıp olduğu tahmin ediliyor.

Çok az sayıdaki bestecimizin çok az sayıdaki eseri Batılı editörler tarafından basılmıştır. Ancak bu, devede kulaktır. Ciddi emek ürünü olan eserlerden halkın haberi olmadığı gibi halen yaşayan bestecilerin de birbirlerinin eserlerinden haberi yok. Notalar basılmış olsaydı en azından icracılar ve besteciler birbirlerini keşfedecek, “Çağdaş Türk Müziği”  hem Türkiye’de hem de dünyada yerini alacaktı.

Kanımca Kültür Bakanlığı bu soruna çare olabilir. Zira nota basım ve yayıncılığı işini kâr imkanı vermediği için eskiden olduğu gibi günümüzde de hiç bir özel sektör kuruluşu üstlenmeyecektir.

selman ada

Selman Ada

Share on Facebook

Kategoriler

Popüler Konular

Rastgele Konular

iletişim

webmaster@thecitydergisi.com